poniedziałek, 2 maja 2016


REGULAMIN WYBORU NAZW ULIC W MIEJSCOWOŚCI ZALAS
1. Nazwy nadawane są ulicom, przez które rozumie się drogi publiczne, drogi niepubliczne oraz pasy komunikacyjne (wykaz dróg, którym zostaną nadane nazwy znajduje się w załączniku nr 1 ).
2. Nadanie nazwy ulicy w pasie drogi prywatnej wymaga pisemnej akceptacji właścicieli tej drogi.
3. Przy ustalaniu nazwy obiektu należy kierować się w szczególności następującymi zasadami:
1)      zgodność nazwy z tradycją i historią Zalasu
2)      utrzymanie nazw utrwalonych w tradycji miejscowości
3)      uwzględnienie  cech charakterystycznych dla danego obiektu lub rejonu,
4)      wykorzystanie nazw pochodzących od nazw własnych, pospolitych lub pamiątkowych z zachowaniem pomiędzy nimi niezbędnej równowagi,
5)      zgodność z zasadami pisowni polskiej.
4. Proponowane nazwy:
1)      nie mogą być trudne w codziennym użyciu (np. wielowyrazowe, niejasne lub stanowiące wyrażenia obce),
2)      nie mogą mieć charakteru ośmieszającego, wulgarnego, poniżającego lub dyskryminującego,
3)      pochodzące od nazwisk lub pseudonimów osób nie powinny być nadawane wcześniej niż po upływie 5 lat od dnia śmierci upamiętnianej osoby.
5. Wnioski w sprawie nadania nazwy mogą być zgłaszane przez:
1)      każdego pełnoletniego mieszkańca Zalasu
2)      właścicieli dróg prywatnych w odniesieniu do tych dróg z zachowaniem pkt 3 i 4
3)      instytucje i organizacje mające siedzibę w Zalasiu z zachowaniem pkt 3 i 4
4)      w przypadku dróg powiatowych i niektórych dróg gminnych jedną z propozycji   przedstawi    Rada Sołecka z zachowaniem pkt 3 i 4
6. Każdy wnioskodawca może złożyć jeden wniosek. Wnioski składane są w formie pisemnej (wzór wniosku znajduje się na tablicach ogłoszeń, na stronie internetowej www.solectwozalas.blogspot.com oraz będzie opublikowany w   numerze biuletynu „Wieści z Zalasu"  lub u sołtysa wsi w sołtysówce  
7. Wniosek powinien zawierać:
1)      adres zamieszkania, Imię i nazwisko
2)      numer działki drogi, dla której wnioskodawca proponuje nazwę  lub opis lokalizacji drogi
3)      proponowaną nazwę,
4)      krótkie uzasadnienie
8. Spośród zgłoszonych propozycji dla każdej ulicy Rada Sołecka poprzez głosowanie wybierze od 1 do 3 propozycji (kierując się w szczególności kryteriami wymienionymi w      pkt. 3 ), które zostaną przedstawione na zebraniu wiejskim i mieszkańcy poprzez głosowanie wybiorą jedną z nich. W przypadku ulic prywatnych głosowaniu na zebraniu zostaną poddane wszystkie propozycje nazw.
9. Jeśli mieszkańcy nie zgłoszą propozycji dla którejś ulicy, Rada Sołecka sama ustali jedną propozycję, którą przedstawi mieszkańcom na zebraniu wiejskim do zatwierdzenia poprzez głosowanie.
***********************
 WZÓR

WNIOSKU  W SPRAWIE NADANIA NAZWY ULICY W MIEJSCOWOŚCI ZALAS


Załącznik Nr 2 do Regulaminu wyboru nazw ulic w miejscowości Zalas, gm. Krzeszowice


Imię i nazwisko wnioskodawcy:  ……………………………………………………..……..

Nr domu (ew. adres zamieszkania):  ……………………………………………………..…..

Nr działki (drogi) dla której wnioskodawca proponuje nazwę:  ……………………………..

Proponowana nazwa:  ………………………………………………………………………..

Uzasadnienie: …………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………







…………………………………                                          …………………………………..
                        data                                                                                                                     podpis

                                                       *********************
                         
ZADANIA GMIN I WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI
Do zadań gminy należy:
Ø  umieszczanie i utrzymywanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy;

Ø  ustalanie numerów porządkowych nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a także prowadzenie i aktualizowanie ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości.
Do zadań właścicieli nieruchomości należy:
Ø  zmiana adresu zamieszkania, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, czy miejsca położenia nieruchomości w dokumentach, rejestrach i ewidencjach urzędowych;
Ø  zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o dowodach osobistych zmiana adresu miejsca zameldowania nie stanowi podstawy do jego wymiany, więc w związku z wprowadzeniem nazewnictwa ulic nie trzeba będzie wymieniać dowodów osobistych;
Ø  zmiana nazwy ulicy nie wpłynie na konieczność wymiany paszportów, gdyż w świetle art. 18 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych dokument paszportowy nie zawiera adresu właściciela;
Ø  konieczna będzie wymiana prawa jazdy;
Ø  •             wymiana dowodów rejestracyjnych â€“ zgodnie z art. 79b. ustawy Prawo o ruchu drogowym: w przypadku gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu właściciela lub posiadacza pojazdu, wymagająca wydania nowego dowodu rejestracyjnego pojazdu, spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę lub zwolnić od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu. Zwolnienie od opłaty bądź też jej pomniejszenie będzie, więc wyłącznie integralną decyzją rady powiatu;
Ø  •             dodatkowe koszty generować może m.in. konieczność zrobienia zdjęć do dowodu osobistego, a dla firm wymiany pieczątek firmowych, banerów reklamowych, zmian w KRS itp.;
Ø  właściciele nieruchomości zabudowanych będą zobowiązani wymienić w ciągu 30 dni na nowe tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości (zgodnie z art. 47 b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne). 
Z               INFORMACJI JAKIE UZYSKAŁEM W SĄDZIE KSIĄG WIECZYSTYCH NIE MA OBOWIĄZKU I OPŁAT ZMIANY ADRESÓW PO WPROWADZENIU NAZW ULIC. MOŻNA TO DOKONYWAĆ PRZY WYKONYWANIU CZYNNOŚCI 
                  INFORMACJA Z WYDZIAŁU ARCHITEKTURY POW KRAKOWSKIEGO , ŻE NIE MA POTRZEBY ZMIANY W POZWOLENIACH NA BUDOWĘ DOKONYWANIA WPISU Z NOWYM ADRESEM 
                                                               *****************
                  TA INFORMACJA JEST POWZIĘTA Z KANCELARII SENATU  RP                                                                       
                                                                                   Warszawa, dnia 2 marca 2010
Informacja o procedurze zmian nazw ulic
oraz podmiotach ponoszących koszty przeprowadzanych zmian
1. Do jednych z podstawowych zadań własnych gminy, wymienionych w art. 7 ust. 1
ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.
1591 ze zm.) należą sprawy ładu przestrzennego oraz gminnych dróg, ulic, mostów. Art. 18
ust. 2 pkt 13 tej ustawy przesądził, że podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów
będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z 21
marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, ze zm.) należy do
wyłącznej właściwości gminy. Są to zadania publiczne, które gmina wykonuje w imieniu
własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stwierdził NSA w Warszawie w wyroku z 19 lipca 2005 r. (OSK 1794/04, Lex
190614), kompetencja rady gminy w tym zakresie obejmuje także nadawanie nazw niektórym
ulicom niepublicznym, wewnętrznym, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.
Uprawnienia te nie dotyczą dróg wewnętrznych, które nie mają cechy ogólnej dostępności,
jak np. dojazdy do gruntów rolnych czy drogi dojazdowe do obiektów użytkowanych przez
przedsiębiorców. Zgodnie z art. 8 ust. 1a ustawy o drogach publicznych podjęcie przez radę
gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej wymaga wystąpienia
z wnioskiem przez właścicieli terenów, na których droga ta jest zlokalizowana bądź uzyskania
ich pisemnej zgody.
Gmina nie może uchylić się od nadania nazwy drodze – nadawanie nazw ulicom
miejskim jest obowiązkiem, a nie jest przywilejem gmin (wyrok NSA w Warszawie z 20
lipca 2005 r., OSK 1806/04, Lex 186577).
Uchwała rady gminy w sprawie nadania nazwy ulicy jest aktem prawa miejscowego
i należy do przepisów gminnych (wyrok NSA w Warszawie z 28 maja 1999 r., II SA 656/99,
Lex 46298).
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany nazwy ulicy zwyczajowo poprzedzone jest pewną
formą konsultacji ze społecznością lokalną, której podejmowana decyzja będzie dotyczyła,
jednak wyniki przeprowadzonej konsultacji nie wiążą rady gminy.
2
Procedura nadawania lub zmiany nazwy ulicy przygotowywana powinna być poprzez
odpowiednią komisję problemową rady gminy, która następnie referuje swoje stanowisko na
forum rady.
2. Problem ponoszenia kosztów zmiany dokumentów przez obywateli w sytuacji
zmiany nazwy ulic jest skomplikowany.
Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 listopada 2000 r. w sprawie
opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz.U. z 2000 r. Nr 105, poz. 1110 ze zm.) w związku
z art. 36a ust. 3 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.) nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu
osobistego od osób zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu zmiany kodu
pocztowego, administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru domu lub
numeru lokalu. Dotyczy to samej opłaty, natomiast obywatele ponoszą koszty dostarczenia
aktualnych fotografii oraz narażeni są na niedogodności związane z osobistym składaniem
w urzędzie wniosku o zmianę dowodu oraz osobistego odbioru dowodu.
Zmiana nazwy ulicy nie wpływa na konieczność wymiany paszportów, gdyż zgodnie
z art. 18 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. z 2006 r. Nr
143, poz. 1027 ze zm.) paszport nie zawiera adresu właściciela.
Wymianę praw jazdy i dowodów rejestracyjnych w przypadku zmiany nazwy ulicy
reguluje ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz.
908 ze zm.), a konkretnie obowiązujący od 3 stycznia 2008 r. art. 79b (w odniesieniu do
dowodów rejestracyjnych pojazdów) oraz art. 98a (w odniesieniu do praw jazdy). Zgodnie
z wymienionymi przepisami w sytuacji, gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu
kierowcy wymagająca wydania nowego dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy
spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały,
zmniejszyć opłatę lub zwolnić od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się
o wydanie tego dokumentu. Zwolnienie od opłaty bądź też jej pomniejszenie będzie więc
wyłącznie kompetencją rady powiatu.
Właściciele nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod
zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w każdej
sytuacji poniosą koszty wykonania nowych tabliczek z numerem porządkowym
nieruchomości, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu,
zgodnie z art. 47b ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2005
r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.).
3
Poniosą oni również koszty zmian pieczątek firmowych bądź osobistych, wizytówek,
zmian w KRS-ie, zmian banerów reklamowych i publikowanych reklam.
Gmina w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów, więc
procedura zmiany ulicy zawsze obciąża finansowo członków danej społeczności lokalnej.
3. Nie występuje zasadnicza różnica w wysokości obciążeń finansowych obywateli
w sytuacji zmiany nazwy ulicy wskutek ich własnej, a nie władz samorządowych, inicjatywy.
W każdej sytuacji zgodnie z cytowanym rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 listopada
2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego zostają oni z tych opłat zwolnieni.
Różnica w ponoszeniu przez obywateli kosztów w tej sytuacji może wystąpić
wyłącznie w wysokości ewentualnych ulg w opłatach za zmianę dowodu rejestracyjnego
pojazdu i prawa jazdy, udzielanych przez radę powiatu. Pozostałe obciążenia nie ulegają
zmianie.
4. Przeprowadzane zmiany w nazewnictwie ulic pokrywane są w całości ze środków
budżetu gminy.
Gmina zobowiązana jest, zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo
geodezyjne i kartograficzne, do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek
z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy oraz do
prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Gmina
poniesie więc koszty wykonania i umieszczenia nowych tabliczek informacyjnych oraz
wprowadzenia niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.
Wydawanie bez opłat dowodów osobistych wpłynie na zmniejszenie wpływów
własnych gminy.
Ewentualne ulgi w opłatach za prawa jazdy i dowody rejestracyjne pojazdów wpłyną
na zmniejszenie wpływów do budżetu powiatu.
Opracował Andrzej Krasnowolski
ZAŁĄCZNIK NR 1 

 Przedstawiam   nr działek  na których są drogi dojazdowe do zabudowań w naszej wsi. Według nas te drogi podlegają nazewnictwu. W nawiasach są nr działek ciągu jednej drogi,

I)  drogi powiatowe:
    Nr drogi 1034K 1035K

II)  drogi gminne lub we władaniu gminnym:
    Nr działek : 277/2, 152/2, 152/1, (1641-1790-1505/4) 226, 1991,48/4, 1162, (1048/1i 2), 1146/1,  1290,1561/1, 1336, 1468, 1649, 1553, 2345/4,  2342/1-2342/2, 2442, 1977/1, 2461, 1930, 2559, (1505/9-851/3), 1505/8, 1660/, 1735,1730, 2618, 2573, (420/1graniczna z Sanką) 2726/5/6/7, 2766/1, (2773/7- 2773/5-2774/1-2885/1-2886/1-2895-2897/2-2290), 2766/2, 2897/1, 2253/1, 2246, 2253/2, 2262/2, 2262/1,2102/1, 269, 395, 435, 2313/2, 894,

III) drogi prywatne lub we władaniu-do wyjaśnienia lub wystąpienia
     o  zgodę właściciela działki na nadanie nazwy drodze:
  Nr  Działek 269,  246, 1602, 1930, 78/3 45/2 ,41, 43/3, 2572/3, 1069,110/3,1138/2, 1133/3 , 1320, 1519/2 1516/7, 2326- 2330, 2005, 1991, 1986/2,2661, 2637, 2643/1-2642/1- 2651/1-2651/3),( 2663/5-2663/6), 1720/3, 2765/2, 2765/1, 2285/3, 2082/1, 2230/2, 566/6, 2337/3, 2233/2-2232,577/1, (2313/1--875/1—921/1), 861, 874/1, 749, 818/3, 847/1, 964, 988/2, 912/1, 904, 961, 874/1, 2306/2,


                                                                                   z poważaniem