INFORMACJA O CENACH ZA ODPADY
WSTĘP
SZANOWNI
PAŃSTWO CHCIAŁBYM PAŃSTWU PRZEDSTAWIĆ I WYJAŚNIĆ POWÓD
PODNIESIENIA TAK WYSOKICH OPŁAT ZA WYWÓZ NIECZYSTOŚCI. KAŻDY Z
NAS PŁACI ZA ENERGIE, WODĘ KANALIZACJE, GAZ WEDŁUG WSKAZAŃ
LICZNIKA DO ROKU 2012 PŁACILIŚMY ZA ŚMIECI WEDŁUG ZUŻYCIA, TO
BYŁO SPRAWIEDLIWE.
OD
ROKU 2012-13.
WTEDY Z BRUKSELI RZĄD POLSKI OTRZYMAŁ DYREKTYWĘ O
WPROWADZENIU SEGREGACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH. ÓWCZESNY POSEŁ NA
SEJM TADEUSZ ARKIT STAŁ NA CZELE KOMISJI SEJMOWEJ, KTÓRA TO ZA
ZADANIE MIAŁA PRZYGOTOWAĆ I WPROWADZIĆ W ŻYCIE ZAPISY NOWEJ
USTAWY. NAWET ODBYŁO SIĘ SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI NASZEJ GMINY
GDZIE BYLIŚMY PRZEKONYWANI O SŁUSZNOŚCI ROZWIĄZAŃ. ALE PADŁY
TEŻ STWIERDZENIA, ŻE Z TYCH SEGREGOWANYCH ODPADÓW KOMUNALNYCH BĘDĄ
WYTWARZANE DOBRA DLA SPOŁECZEŃSTWA, POWSTANĄ ZAKŁADY WSPARTE
ÓWCZESNYM FUNDUSZEM ROZWOJU PRZEMYSŁU. DZIŚ WIDAĆ, ŻE BYŁY TO
TYLKO OBIECANKI ABY ZASPOKOIĆ BRUKSELĘ.
W
TEN OTO SPOSÓB RADA MIEJSKA ZOSTAŁA POSTAWIONA PRZED FAKTEM , ŻE
MA ORGANIZOWAĆ ODBIÓR I WYBUDOWAĆ PSZOK(Punkt
Selektywnej Zbiórki Odpadów komunalnych)WSZYSTKIE
ZADANIA NAŁOŻONE NA GMINĘ ZOSTAŁY WYKONANE, MAMY NOWY PSZOK.
KOLEJNE ZADNIE TO ORGANIZACJA WYWOZU ODPADÓW. W TYM CELU OGŁASZANE
BYŁY PRZETARGI I KAŻDORAZOWO KOSZTY WYWOZU BYŁY WYŻSZE. ALE
OSTATNI Z WRZEŚNIA 2019 PRZETARG , KTÓRY ZOSTAŁ UNIEWAŻNIONY
KOSZT WYWOZU BYŁ KOSMICZNY PRAWIE MAXYMALNY (30zł) JAKA
DOPUSZCZA PRAWO. BURMISTRZ PO UNIEWAŻNIENIU OGŁOSIŁ KOLEJNY. Z
DNIEM 31 GRUDNIA 2019 KOŃCZY SIĘ UMOWA Z OBECNYM OPERATOREM, Z TEGO
POWODU MOGLIBYŚMY ZOSTAĆ BEZ ODBIORU ŚMIECI CO WPROWADZIŁO BY
WIELKI CHAOS CZYM ZŁAMALIBYŚMY PRAWO.
ZOSTALIŚMY PODSTAWIENI POD
ŚCIANĄ. PO OTWARCIU OFERT KOLEJNEGO PRZETARGU z dnia 30 X. CENA WYSZŁA O 5 ZŁ MNIEJ (25zł). Z MOŻLIWOŚCIĄ O JESZCZE OBNIŻENIA 0 2 ZŁ DLA TYCH, KTÓRZY POSIADAJĄ KOMPOSTOWNIKI. ŚMIECI
BĘDĄ WYWOŻONE DWA RAZY W MIESIĄCU OD MARCA DO LISTOPADA,
NIE BĘDZIE ODPADÓW NIESEGREGOWANYCH, INFORMUJE TEŻ , ŻE CENA JAKA
WYSZŁA JEST MNIEJ WIĘCEJ TAKA JAK ŚREDNIA CENA W GMINACH W POLSCE.
TYLE KRÓTKIEGO WSTĘPU.
PRZEDSTAWIĘ
PAŃSTWU SZCZEGÓŁOWE UZASADNIENIE
Rada
Miejska pracuje na opłatami za wywóz nieczystości opiera się przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o
zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz
niektórych innych ustaw (Dz.
U. 2019 poz. 1579 z dnia 22.08.2019).
W art. 9 ust. 1
wskazanego aktu prawnego określono, iż rada gminy jest obowiązana
dostosować uchwały, wydane przed dniem wejścia w życie ustawy
zmieniającej, na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września
1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst
jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 1454, ze zm., zwanej dalej Ustawą) w
brzmieniu dotychczasowym, do przepisów ustawy w brzmieniu nadanym
ustawą zmieniającą, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w
życie nowelizacji (czyli od dnia 6 września 2019 r.). Na podstawie
art. 6c ust. 1 Ustawy, gminy są obowiązane do zorganizowania
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na
których zamieszkują mieszkańcy. Z art. 6h Ustawy wynika natomiast,
iż właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są
obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone
ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Co więcej, Ustawa jasno precyzuje, w jaki sposób środki finansowe
z pobranych opłat mogą być przez gminę zagospodarowane i tym
samym, co wpływa na jej wysokość. Mówi o tym art. 6r ust. 2: „z
pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa
koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
które obejmują koszty:
1) odbierania,
transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów
komunalnych;
2)
tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów
komunalnych;
3)
obsługi administracyjnej tego systemu;
4)
edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z
odpadami komunalnymi.”
Co
do zasady, system gospodarowania odpadami komunalnymi w gminach
powinien być tak zbilansowany,
aby był w pełni samofinasujący
się. Analizy
stanu gospodarki odpadami komunalnymi sporządzane
corocznie przez Referat Gospodarki Odpadami
Komunalnymi wskazują, iż „odbiór i zagospodarowanie odpadów
komunalnych” wraz z „obsługą PSZOK” stanowią 92 % kosztów
ponoszonych w związku z obsługą systemu. W związku z tym,
wskazane w niniejszym uzasadnieniu powody wzrostu cen oferowanych
przez przedsiębiorców będą miały bezpośredni wpływ na stawki
opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które ponoszone są
przez mieszkańców gminy Krzeszowice i których wysokość, przy
istniejących okolicznościach, wymaga korekty. Bez dokonania zmian
stawek istnieje realne ryzyko niezbilansowania się systemu
gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie, bądź niezrealizowania
zadania własnego Gminy, ze względu na brak środków. Podczas prac
związanych z przygotowaniem zamówień publicznych, już od początku
roku 2019, dał się zauważyć coraz dynamiczniejszy wzrost cen na
rynku gospodarowania odpadami komunalnymi, który znajduje
odzwierciedlenie w ofertach składanych w przetargach przez firmy z
tej branży, a w kolejnym etapie w stawkach za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, które uiszczają mieszkańcy gmin. Gmina
Krzeszowice wybiera wykonawcę usługi Odbioru
i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na
terenie gminy
Krzeszowice oraz z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w
przetargu nieograniczonym, czyli zgodnie z rozwiązaniem uregulowanym
Prawem zamówień
publicznych, które w
najszerszy sposób gwarantuje konkurencyjność postępowania. W
lipcu 2019 r. został ogłoszony pierwszy przetarg na ww. zamówienie.
Otwarcie ofert w
postępowaniu pokazało, iż oferowane ceny po raz kolejny (po
podwyżce z roku 2018) wzrosły w sposób znaczący. Zaoferowana
stawka ryczałtu, przez jednego i jedynego oferenta, spowodowałaby
wzrost opłat miesięcznych ciążących na Gminie (za sam odbiór i
zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy, bez uwzględnienia PSZOK) o
463.478,57 zł brutto, tj. o 172% w stosunku do opłat ponoszonych w
chwili obecnej. W związku z tym, została podjęta decyzja o
unieważnieniu postępowania i ogłoszono kolejny przetarg.
Diagnozując przyczyny zaistniałej sytuacji należy podkreślić, iż
zasadnicze przyczyny podwyżki opłat są niezależne od Gminy. Jako
powody wzrostu cen oferowanych przez przedsiębiorców (a co za tym
idzie zwiększania opłat) wskazuje się m.in.:
1. Wzrost
obciążeń nakładanych na przedsiębiorców branży komunalnej (po
pladze pożarów w 2018 r.) – restrykcyjne kryteria dot.
magazynowania odpadów (wizyjny system kontroli, operaty
ppoż.,zabezpieczenia roszczeń, czyli zapewnienie funduszy na
zagospodarowanie odpadów pozostawionych po działalności związanej
ze zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów, gdy np. podmiot prowadzący
tą działalność przestał istnieć, a odpady pozostały.
2.
Wzrost kosztów osobowych
(kosztów pracy) m.in. wzrost płacy minimalnej w ciągu 3 lat.
Ponadto
brak
chętnych do pracy ładowaczy, kierowców śmieciarek, co powoduje
konieczność alszych podwyżek wynagrodzeń.
3.
Wzrost kosztów zmiennych
zakładów zagospodarowujących odpady – wzrost cen energii
elektrycznej.
4.
Wzrost opłat (tzw.
marszałkowskich) za składowanie odpadów na składowisku,
wprowadzonych
w
efekcie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w
sprawie jednostkowych stawek opłat
za
korzystanie ze środowiska, które określa jednostkowe stawki opłaty
m.in. za umieszczenie odpadów na
składowisku.
Powoduje ono wzrost stawek ze 140 zł w 2018 r., 170 zł w 2019 r.,
do 270 zł w 2020 r.
i
kolejnych latach – za tonę składowanych odpadów (dla odpadu o
kodzie 19 12 12 z mechanicznej obróbki
odpadów
zmieszanych).
5.
Spadające ceny sprzedaży
odpadów wysegregowanych (szkło, papier, tworzywa sztuczne), a także
paliwa
z odpadów (tzw. alternatywnego), wysokości dopłat do organizacji
odzysku (wprowadzający opakowania na rynek ponoszą nieznaczny
udział finansowy w systemie gospodarki odpadami). Na rynku pojawił
się bardzo duży problem z oddawaniem odpadów wielkogabarytowych,
gdyż nie ma podmiotów, które mogłyby je zagospodarowywać, w
efekcie ceny odbioru takich odpadów wzrosły drastycznie w ostatnich
latach (podaje się, że od 300 do nawet 500%). Problematyczne stało
się również zagospodarowywanie odpadów z tworzyw sztucznych –
wcześniej, jako surowiec plastik odbierała Chińska Republika
Ludowa, co powodowało, że odbierano go od gmin wręcz za darmo, w
chwili obecnej firmy zmuszone są za niego płacić i szukać rynków
zbytu. Na dzień dzisiejszy już można dostrzec rozpoczynający
się
problem z makulaturą.
6.
Rosnąca ilość odpadów
spowodowana wzrostem konsumpcji, także słabnącą jakością
kupowanych
środków
trwałych (mebli, sprzętu elektrycznego i elektronicznego), które
częściej są wymieniane – jest to zdecydowanie zauważalne na
krzeszowickim PSZOK.
7.
Konieczność odbierania
odpadów komunalnych ze zwiększoną częstotliwością (art. 6r ust.
3b
Ustawy),
tj. w okresie od kwietnia do października częstotliwość
odbierania niesegregowanych
(zmieszanych)
odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne
nie może być rzadsza niż raz na tydzień z budynków
wielolokalowych i nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie z budynków
mieszkalnych jednorodzinnych (bez możliwości rzadszego odbioru na
terenach wiejskich). Obowiązek zapewnienia zbiórki odpadów z ww.
częstotliwością nie wynika z wymagań Gminy, ale bezpośrednio z
ustawy, którą Gmina zobowiązana jest bezwzględnie realizować.
Negatywny wpływ na wysokość kosztów systemu gminnego może mieć
również brak możliwości limitowania przyjmowanych odpadów
biodegradowalnych.
8.
Zaostrzenie wymagań
dotyczących odpadów selektywnie zebranych – konieczność
spełnienia
wymogów
UE, co do poziomu odzysku odpadów (50%). Restrykcyjne kryteria mogą
stwarzać konieczność dodatkowego podczyszczania odpadów w
sortowniach oraz powodować wzrost kosztów funkcjonowania instalacji
przetwarzania odpadów komunalnych. Inne zmienione przepisy Ustawy,
również nie pozostaną bez wpływu na dochody i koszty systemu
gminnego. Ze względu na obligatoryjną segregację (brak możliwości
zadeklarowania niesegregowania
odpadów),
całe koszty systemu muszą zostać pokryte z jednolitej opłaty.
Natomiast egzekucja należności przy stwierdzeniu faktu
niesegregowania będzie prawdopodobnie długotrwała, może potrwać
ok. 10 do 12 miesięcy, na co złoży się wydanie decyzji
administracyjnej i ewentualne odwołania – SKO. Również
wprowadzone ustawą zwolnienie dotyczące kompostowania bioodpadów
musi znaleźć odzwierciedlenie w opłacie za gospodarowanie
odpadami. Co więcej, w sierpniu
2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował
„Raport z
badania rynku usług związanych z gospodarowaniem odpadami
komunalnymi w gminach miejskich w
latach 2014-2019”.
Urząd sprawdził sytuację we wszystkich 302 gminach miejskich w
Polsce. Badanie UOKiK pokazało, że wzrost opłat płaconych
przez mieszkańców za odbiór śmieci rozpoczął się w 2017 r., a
potem z roku na rok był coraz większy. W latach 2018-2019 ponad 60
proc. gmin podniosło lub planuje zwiększyć ceny. Za główne
przyczyny podwyżki cen za odbiór odpadów w ostatnich dwóch latach
Urząd podaje zanikanie realnej rywalizacji firm zajmujących się
wywozem odpadów oraz wyższe stawki za przetwarzanie i składowanie
odpadów. Ostateczna wysokość stawek uwzględniona w projekcie
będzie skalkulowana biorąc pod uwagę: ilość wytwarzanych odpadów
w Gminie, wysokość cen jednostkowych, jak i wartość oferty
zyskanej
w
rozstrzygnięciu drugiego przetargu na „Odbiór
i zagospodarowanie odpadów (...)”,
którego otwarcie
zaplanowano
na dzień 30 października 2019 r., a także koszty funkcjonowania
systemu gospodarowania odpadami i liczbę mieszkańców
zamieszkujących gminę Krzeszowice.
Zgodnie
z Ustawą (art. 6k ust. 2a pkt 1), wysokość przyjętych stawek
opłat winno się ustalić na
poziomie
nie wyższym
niż maksymalne
stawki opłat, które za
odpady komunalne zbierane i odbierane
w
sposób selektywny wynoszą za miesiąc, w przypadku wyboru metody, o
której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 1 Ustawy, tj. według liczby
mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Wynieść one
mogą maksymalnie 2% przeciętnego miesięcznego dochodu
rozporządzalnego na 1 osobę ogółem, ogłaszanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w pierwszym kwartale
każdego roku, za rok poprzedni. W roku 2018 ww. dochód wyniósł
1.693,00 zł – tj. opłata może wynieść maksymalnie 33,86 zł za
jednego mieszkańca. Jednocześnie zgodnie z art. 6k ust. 3, rada
gminy określi stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie
wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób
selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie
wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę
gminy odpowiednio na podstawie art. 6k ust. 1. Z powyższych względów
zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały.
Informacje
te otrzymałem z Urzędu sołtys Henryk Woszczyna