piątek, 1 listopada 2019


INFORMACJA O CENACH ZA ODPADY 
WSTĘP
SZANOWNI PAŃSTWO CHCIAŁBYM PAŃSTWU PRZEDSTAWIĆ I WYJAŚNIĆ POWÓD PODNIESIENIA TAK WYSOKICH OPŁAT ZA WYWÓZ NIECZYSTOŚCI. KAŻDY Z NAS PŁACI ZA ENERGIE, WODĘ KANALIZACJE, GAZ WEDŁUG WSKAZAŃ LICZNIKA DO ROKU 2012 PŁACILIŚMY ZA ŚMIECI WEDŁUG ZUŻYCIA, TO BYŁO SPRAWIEDLIWE.
OD ROKU 2012-13.
 WTEDY Z BRUKSELI RZĄD POLSKI OTRZYMAŁ DYREKTYWĘ O WPROWADZENIU SEGREGACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH. ÓWCZESNY POSEŁ NA SEJM TADEUSZ ARKIT STAŁ NA CZELE KOMISJI SEJMOWEJ, KTÓRA TO ZA ZADANIE MIAŁA PRZYGOTOWAĆ I WPROWADZIĆ W ŻYCIE ZAPISY NOWEJ USTAWY. NAWET ODBYŁO SIĘ SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI NASZEJ GMINY GDZIE BYLIŚMY PRZEKONYWANI O SŁUSZNOŚCI ROZWIĄZAŃ. ALE PADŁY TEŻ STWIERDZENIA, ŻE Z TYCH SEGREGOWANYCH ODPADÓW KOMUNALNYCH BĘDĄ WYTWARZANE DOBRA DLA SPOŁECZEŃSTWA, POWSTANĄ ZAKŁADY WSPARTE ÓWCZESNYM FUNDUSZEM ROZWOJU PRZEMYSŁU. DZIŚ WIDAĆ, ŻE BYŁY TO TYLKO OBIECANKI ABY ZASPOKOIĆ BRUKSELĘ.
W TEN OTO SPOSÓB RADA MIEJSKA ZOSTAŁA POSTAWIONA PRZED FAKTEM , ŻE MA ORGANIZOWAĆ ODBIÓR I WYBUDOWAĆ PSZOK(Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów komunalnych)WSZYSTKIE ZADANIA NAŁOŻONE NA GMINĘ ZOSTAŁY WYKONANE, MAMY NOWY PSZOK. KOLEJNE ZADNIE TO ORGANIZACJA WYWOZU ODPADÓW. W TYM CELU OGŁASZANE BYŁY PRZETARGI I KAŻDORAZOWO KOSZTY WYWOZU BYŁY WYŻSZE. ALE OSTATNI Z WRZEŚNIA 2019 PRZETARG , KTÓRY ZOSTAŁ UNIEWAŻNIONY KOSZT WYWOZU BYŁ KOSMICZNY PRAWIE MAXYMALNY (30zł) JAKA DOPUSZCZA PRAWO. BURMISTRZ PO UNIEWAŻNIENIU OGŁOSIŁ KOLEJNY. Z DNIEM 31 GRUDNIA 2019 KOŃCZY SIĘ UMOWA Z OBECNYM OPERATOREM, Z TEGO POWODU MOGLIBYŚMY ZOSTAĆ BEZ ODBIORU ŚMIECI CO WPROWADZIŁO BY WIELKI CHAOS CZYM ZŁAMALIBYŚMY PRAWO. 
ZOSTALIŚMY PODSTAWIENI POD ŚCIANĄ. PO OTWARCIU OFERT KOLEJNEGO PRZETARGU z dnia 30 X.  CENA WYSZŁA O 5 ZŁ MNIEJ (25zł). Z MOŻLIWOŚCIĄ O JESZCZE OBNIŻENIA 0 2 ZŁ DLA TYCH, KTÓRZY POSIADAJĄ KOMPOSTOWNIKI. ŚMIECI BĘDĄ WYWOŻONE DWA RAZY W MIESIĄCU OD MARCA DO LISTOPADA, NIE BĘDZIE ODPADÓW NIESEGREGOWANYCH, INFORMUJE TEŻ , ŻE CENA JAKA WYSZŁA JEST MNIEJ WIĘCEJ TAKA JAK ŚREDNIA CENA W GMINACH W POLSCE. TYLE KRÓTKIEGO WSTĘPU.
PRZEDSTAWIĘ PAŃSTWU SZCZEGÓŁOWE UZASADNIENIE
Rada Miejska pracuje na opłatami za wywóz nieczystości opiera się przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019 poz. 1579 z dnia 22.08.2019). W art. 9 ust. 1 wskazanego aktu prawnego określono, iż rada gminy jest obowiązana dostosować uchwały, wydane przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 1454, ze zm., zwanej dalej Ustawą) w brzmieniu dotychczasowym, do przepisów ustawy w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji (czyli od dnia 6 września 2019 r.). Na podstawie art. 6c ust. 1 Ustawy, gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Z art. 6h Ustawy wynika natomiast, iż właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Co więcej, Ustawa jasno precyzuje, w jaki sposób środki finansowe z pobranych opłat mogą być przez gminę zagospodarowane i tym samym, co wpływa na jej wysokość. Mówi o tym art. 6r ust. 2: „z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: 1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu;
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.”
Co do zasady, system gospodarowania odpadami komunalnymi w gminach powinien być tak zbilansowany, aby był w pełni samofinasujący się. Analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi sporządzane corocznie przez Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi wskazują, iż „odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych” wraz z „obsługą PSZOK” stanowią 92 % kosztów ponoszonych w związku z obsługą systemu. W związku z tym, wskazane w niniejszym uzasadnieniu powody wzrostu cen oferowanych przez przedsiębiorców będą miały bezpośredni wpływ na stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które ponoszone są przez mieszkańców gminy Krzeszowice i których wysokość, przy istniejących okolicznościach, wymaga korekty. Bez dokonania zmian stawek istnieje realne ryzyko niezbilansowania się systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie, bądź niezrealizowania zadania własnego Gminy, ze względu na brak środków. Podczas prac związanych z przygotowaniem zamówień publicznych, już od początku roku 2019, dał się zauważyć coraz dynamiczniejszy wzrost cen na rynku gospodarowania odpadami komunalnymi, który znajduje odzwierciedlenie w ofertach składanych w przetargach przez firmy z tej branży, a w kolejnym etapie w stawkach za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które uiszczają mieszkańcy gmin. Gmina Krzeszowice wybiera wykonawcę usługi Odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie gminy Krzeszowice oraz z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w przetargu nieograniczonym, czyli zgodnie z rozwiązaniem uregulowanym Prawem zamówień publicznych, które w najszerszy sposób gwarantuje konkurencyjność postępowania. W lipcu 2019 r. został ogłoszony pierwszy przetarg na ww. zamówienie. Otwarcie ofert w postępowaniu pokazało, iż oferowane ceny po raz kolejny (po podwyżce z roku 2018) wzrosły w sposób znaczący. Zaoferowana stawka ryczałtu, przez jednego i jedynego oferenta, spowodowałaby wzrost opłat miesięcznych ciążących na Gminie (za sam odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy, bez uwzględnienia PSZOK) o 463.478,57 zł brutto, tj. o 172% w stosunku do opłat ponoszonych w chwili obecnej. W związku z tym, została podjęta decyzja o unieważnieniu postępowania i ogłoszono kolejny przetarg. Diagnozując przyczyny zaistniałej sytuacji należy podkreślić, iż zasadnicze przyczyny podwyżki opłat są niezależne od Gminy. Jako powody wzrostu cen oferowanych przez przedsiębiorców (a co za tym idzie zwiększania opłat) wskazuje się m.in.: 1. Wzrost obciążeń nakładanych na przedsiębiorców branży komunalnej (po pladze pożarów w 2018 r.) – restrykcyjne kryteria dot. magazynowania odpadów (wizyjny system kontroli, operaty ppoż.,zabezpieczenia roszczeń, czyli zapewnienie funduszy na zagospodarowanie odpadów pozostawionych po działalności związanej ze zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów, gdy np. podmiot prowadzący tą działalność przestał istnieć, a odpady pozostały.
2. Wzrost kosztów osobowych (kosztów pracy) m.in. wzrost płacy minimalnej w ciągu 3 lat. Ponadto
brak chętnych do pracy ładowaczy, kierowców śmieciarek, co powoduje konieczność alszych podwyżek wynagrodzeń.
3. Wzrost kosztów zmiennych zakładów zagospodarowujących odpady – wzrost cen energii elektrycznej.
4. Wzrost opłat (tzw. marszałkowskich) za składowanie odpadów na składowisku, wprowadzonych
w efekcie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat
za korzystanie ze środowiska, które określa jednostkowe stawki opłaty m.in. za umieszczenie odpadów na
składowisku. Powoduje ono wzrost stawek ze 140 zł w 2018 r., 170 zł w 2019 r., do 270 zł w 2020 r.
i kolejnych latach – za tonę składowanych odpadów (dla odpadu o kodzie 19 12 12 z mechanicznej obróbki
odpadów zmieszanych).
5. Spadające ceny sprzedaży odpadów wysegregowanych (szkło, papier, tworzywa sztuczne), a także
paliwa z odpadów (tzw. alternatywnego), wysokości dopłat do organizacji odzysku (wprowadzający opakowania na rynek ponoszą nieznaczny udział finansowy w systemie gospodarki odpadami). Na rynku pojawił się bardzo duży problem z oddawaniem odpadów wielkogabarytowych, gdyż nie ma podmiotów, które mogłyby je zagospodarowywać, w efekcie ceny odbioru takich odpadów wzrosły drastycznie w ostatnich latach (podaje się, że od 300 do nawet 500%). Problematyczne stało się również zagospodarowywanie odpadów z tworzyw sztucznych – wcześniej, jako surowiec plastik odbierała Chińska Republika Ludowa, co powodowało, że odbierano go od gmin wręcz za darmo, w chwili obecnej firmy zmuszone są za niego płacić i szukać rynków zbytu. Na dzień dzisiejszy już można dostrzec rozpoczynający
się problem z makulaturą.
6. Rosnąca ilość odpadów spowodowana wzrostem konsumpcji, także słabnącą jakością kupowanych
środków trwałych (mebli, sprzętu elektrycznego i elektronicznego), które częściej są wymieniane – jest to zdecydowanie zauważalne na krzeszowickim PSZOK.
7. Konieczność odbierania odpadów komunalnych ze zwiększoną częstotliwością (art. 6r ust. 3b
Ustawy), tj. w okresie od kwietnia do października częstotliwość odbierania niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne nie może być rzadsza niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych (bez możliwości rzadszego odbioru na terenach wiejskich). Obowiązek zapewnienia zbiórki odpadów z ww. częstotliwością nie wynika z wymagań Gminy, ale bezpośrednio z ustawy, którą Gmina zobowiązana jest bezwzględnie realizować. Negatywny wpływ na wysokość kosztów systemu gminnego może mieć również brak możliwości limitowania przyjmowanych odpadów biodegradowalnych.
8. Zaostrzenie wymagań dotyczących odpadów selektywnie zebranych – konieczność spełnienia
wymogów UE, co do poziomu odzysku odpadów (50%). Restrykcyjne kryteria mogą stwarzać konieczność dodatkowego podczyszczania odpadów w sortowniach oraz powodować wzrost kosztów funkcjonowania instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Inne zmienione przepisy Ustawy, również nie pozostaną bez wpływu na dochody i koszty systemu gminnego. Ze względu na obligatoryjną segregację (brak możliwości zadeklarowania niesegregowania
odpadów), całe koszty systemu muszą zostać pokryte z jednolitej opłaty. Natomiast egzekucja należności przy stwierdzeniu faktu niesegregowania będzie prawdopodobnie długotrwała, może potrwać ok. 10 do 12 miesięcy, na co złoży się wydanie decyzji administracyjnej i ewentualne odwołania – SKO. Również wprowadzone ustawą zwolnienie dotyczące kompostowania bioodpadów musi znaleźć odzwierciedlenie w opłacie za gospodarowanie odpadami. Co więcej, w sierpniu 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował „Raport z badania rynku usług związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi w gminach miejskich w latach 2014-2019”. Urząd sprawdził sytuację we wszystkich 302 gminach miejskich w Polsce. Badanie UOKiK pokazało, że wzrost opłat płaconych przez mieszkańców za odbiór śmieci rozpoczął się w 2017 r., a potem z roku na rok był coraz większy. W latach 2018-2019 ponad 60 proc. gmin podniosło lub planuje zwiększyć ceny. Za główne przyczyny podwyżki cen za odbiór odpadów w ostatnich dwóch latach Urząd podaje zanikanie realnej rywalizacji firm zajmujących się wywozem odpadów oraz wyższe stawki za przetwarzanie i składowanie odpadów. Ostateczna wysokość stawek uwzględniona w projekcie będzie skalkulowana biorąc pod uwagę: ilość wytwarzanych odpadów w Gminie, wysokość cen jednostkowych, jak i wartość oferty zyskanej
w rozstrzygnięciu drugiego przetargu na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów (...)”, którego otwarcie
zaplanowano na dzień 30 października 2019 r., a także koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami i liczbę mieszkańców zamieszkujących gminę Krzeszowice.
Zgodnie z Ustawą (art. 6k ust. 2a pkt 1), wysokość przyjętych stawek opłat winno się ustalić na
poziomie nie wyższym niż maksymalne stawki opłat, które za odpady komunalne zbierane i odbierane
w sposób selektywny wynoszą za miesiąc, w przypadku wyboru metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 1 Ustawy, tj. według liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Wynieść one mogą maksymalnie 2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w pierwszym kwartale każdego roku, za rok poprzedni. W roku 2018 ww. dochód wyniósł 1.693,00 zł – tj. opłata może wynieść maksymalnie 33,86 zł za jednego mieszkańca. Jednocześnie zgodnie z art. 6k ust. 3, rada gminy określi stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę gminy odpowiednio na podstawie art. 6k ust. 1. Z powyższych względów zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały.
Informacje te otrzymałem z Urzędu sołtys Henryk Woszczyna